Sposoby na rzucenie palenia

Palenie to jeden z najczęstszych nałogów, z którego niszczycielskich skutków większość palaczy zdaje sobie sprawę dopiero po kilkunastu lub kilkudziesięciu latach uzależnienia, na przykład wtedy, gdy pojawia się poważna choroba. Niestety rzucić palenie nie jest łatwo, za co odpowiada nikotyna znajdująca się w tytoniu. Nikotyna to silny środek uzależniający, który działa na umysł człowieka podobnie jak narkotyki czy alkohol, nie wiąże się jednak z typowymi objawami odurzenia, przez co większość palaczy zupełnie lekceważy wpływ tej substancji na własny organizm. Tymczasem wpływ nikotyny jest tak silny, że nawet dysponując odpowiednią motywacją trudno zapomnieć o papierosach, przez co wielu palaczy już kilka dni po rzuceniu palenia znowu wraca do nałogu. Dlatego przy rzucaniu papierosów często sięga się po środki wspomagające walkę z nałogiem tj. Desmoxan, które pomagają zniwelować uczucie głodu nikotynowego.

Warto pamiętać, że żaden preparat, namowy bliskich czy wskazania lekarza nie zmuszą nas do rzucenia palenia. Impuls musi pochodzić z naszego wnętrza i bez silnej woli oraz wewnętrznej samokontroli nie ma najmniejszych szans na trwałe rozstanie się z nałogiem. Oczywiście takie preparaty jak wspomniany Desmoxan mogą nas wspomóc w pierwszym etapie, zaraz po rzuceniu palenia papierosów, jednak w dłuższej perspektywie czasu nic nie zastąpi silnej woli i trwałej chęci rzucenia palenia. A jak to zrobić w praktyce?

Istnieje wiele metod na skuteczne rzucenie palenia. Najpopularniejsze z nich to wyznaczenie sobie daty, czyli momentu od którego nie sięgniemy po kolejnego papierosa, a jeśli po niego sięgniemy, co zdarza się stosunkowo często, to odnotowanie tego faktu w zeszycie. Takie notowanie wypalonych papierosów pozwala dostrzec złożoność problemu i to, jak silnie papierosy oddziaływają na życie palacza. Prowadzenie tego typu notatek pomaga ograniczyć palenie, a w perspektywie czasu zupełnie z niego zrezygnować. Notatki to zatem znakomity motywator, przydatny zwłaszcza wtedy, gdy nie mamy wokół siebie kogoś bliskiego, kto pomógłby nam się silniej motywować.

Niektóre osoby przy rzucania palenia sięgają po bardziej fachową pomoc w postaci psychoterapii, a jeszcze inne sięgają po pomoc hipnotyzerów, którzy mają wzbudzić w nich wewnętrzną niechęć do papierosów. Jeszcze inni starają się oszukać organizm żując namiętnie gumy, jedząc cukierki lub paląc e-papierosa pozbawionego nikotyny. Można powiedzieć, że każdy sposób jest dobry, jeśli okaże się skuteczny. Jeśli jednak wciąż czujesz, że twoja silna wola może okazać się zbyt słaba, przy rzucania palenia sięgnij po Desmoxan lub inny środek wspomagający wychodzenie z nałogu.